Дивовижна річ, значення якої часто не можуть пояснити дорослі люди – “особистісний простір” .
Тема болюча, оскільки стандартна система освіти нею мало займається, а тому і ми не знаємо напевно, як розмовляти про таке з дітьми і навіть як поводитися. Однак в американських школах вчителі знайшли рішення цієї мудрої проблеми: на заняттях, присвячених особистісному простору (ази sexual education), дітям дається проста схема з коротким пояснювальним текстом для батьків. Картинка розфарбовується на уроці і супроводжується докладним проговоренням ситуацій, які можуть зустрітися в житті.
Така візуальна інструкція розрахована на дітей 5-10 років (але буде корисна для вісіх вікових категорій, навіть для дорослих!) Називається вона «circles of relationships» – кола спілкування, кола відносин – і може допомогти запобігти сексуальному домаганню, фізичному, психологічному насильству завдяки тому, що дитина зрозуміє: « відбувається щось неправильне!!!»

  1. Фіолетовий = я, мій особистий простір.
    Отже, фіолетовий – перше і найголовніше коло. Це ми самі. Наше тіло належить тільки нам, і тільки ми самі можемо вирішувати хто може перебувати близько до нас, торкатися. І ніхто не повинен робити це без дозволу. Якщо хто-небудь, з будь-якого іншого оточення, заподіює нам дискомфорт (неважливо, дідусь посадив на коліна або мамина подруга вимагає «поцілувати тітку в щічку»), ми не повинні соромитися сказати про це і сказати” ні “,” стоп “.
  2. Синій = сім’я.
    Це коло нашої сім’ї і тих, кого ми любимо. Повага, довіра і любов – ось за цими ознаками ми визначаємо, хто відноситься до цього кола, хто найбільш близький нам. Та потрібно пам’ятати, що навіть з тими, кого ми любимо, ми не повинні нехтувати своїм особистим простором, але також і самі повинні поважати простір наших близьких.
  3. Зелене коло = друзі.
    Це “far away hug” оточення. Коло наших друзів і тих з ким нам подобається спілкуватися. Дружба дуже важлива і включає в себе багато складових. Наприклад, спільні ігри, розмови, веселощі, і іноді дружні обійми. Дружба завжди ґрунтується на довірі, повазі. І такі прояви як обійми повинні бути засновані на взаємній згоді. Важливо розуміти, що не всі діти в класі можуть вести себе як твої друзі. І батькам слід проговорити з дітьми, за якими критеріями ми визначаємо друзів і, в свою чергу, як ми самі повинні себе з ними вести.
  4. Жовте коло = знайомі.
    Коло знайомих (wave circle, тобто ті, кому ми махаємо рукою при зустрічі, з ким знайомі поверхово і не дуже близькі). Це можуть бути діти в шкільному автобусі, у дворі, спортивній команді, це можуть бути друзі батьків. Обговоріть з дитиною соціальні норми, різні типи знайомих і також правила безпеки. Різницю між близькими і просто знайомими людьми. Дистанцію у відносинах, яку і вони і ми повинні поважати.
  5. Помаранчеве коло = люди, від яких ми чекаємо професійної допомоги.
    Ці люди можуть допомогти нам, коли нам це необхідно, але вони не наші друзі. Це вчителі, вихователі, поліцейські, пожежники, медсестри і доктора. Обговоріть з дитиною в яких ситуаціях у кого шукати допомоги. Необхідно підкреслити, що у цих людей є розпізнавальні знаки, уніформа, посвідчення, і що вони допомагають в разі небезпеки.
  6. Червоне коло = незнайомці.
    Ми не знаємо цих людей (навіть якщо вони говорять, що знають нас, це не важливо). Не всі чужі люди погані, але оскільки ми не знайомі, то не знаємо, погана людина перед нами або хороша. Ми не довіряємо незнайомцям. Ми не розмовляємо з ними, не розповідаємо нічого про себе або близьких. Чи не відповідаємо на питання. Ніколи – ніколи не йдемо з ними нікуди і не сідаємо в машину. Ми не беремо цукерки, не йдемо “шукати собачку” і не допомагаємо знайти вулицю, тому що дорослі ніколи не повинні просити допомоги у тих, хто молодше і слабкіше їх. Це коротко. З дітьми розфарбовують ці кола, промовляють різні ситуації, дають вгадати, як правильно вчинити в кожному окремому випадку. І сто разів говорять: якщо тобі некомфортно, ти повинен сказати «СТОП», «НІ». Якщо хтось веде себе неправильно, на твою думку, ти повинен розповісти іншим дорослим – батькам, вчителям. Ніхто не може торкатися до тебе без твоєї згоди. (Ти теж не маєш права втручатися в чужий особистий простір без дозволу). І якщо тебе не зрозуміли з першого разу, ти повинен повторювати і повторювати, поки тебе не почують, поки тебе не зрозуміють і не допоможуть. Ти не повинен шукати рішення сам, ти не повинен приховувати, ти не повинен соромитися. Не бійся говорити. Не бійся питати!!!

Рекомендовані новини